صاحبنظران عقیده دارند تفکری میتواند به خلاقیت بینجامد که ویژگیهای مربوط به خود را داشته باشد. آنان میگویند در تفکر خلاق، راههای غیرعادی و معمولی نظر فرد خلاق را به خود جلب میکند؛ پیچیدگی جریان کار در تفکر خلاق و عدم انتظام مراحل مختلف آن تفاوت دیگر آن با انواع تفکر عادی است.
آنچه تفکر خلاق را ممکن میسازد عبارت است از:کسب معلومات به همراه مهارتهای عقلانی، محرکهای حسی یا پارهای از سرگرمیها، طرز تفکر انتقادی، ابتکار عمل و رهایی از جمود روانی، ایدهآلها و آرزوها،قدرت تخیل و مساعد بودن عوامل اجتماعی و فرهنگی.
خلاقیت و نوآوری آن چنان به هم عجین شدهاند که ارائه تعریفی مستقل از هر کدام واقعا دشوار است اما برای تقریب ذهن میتوان گفت:
خلاقیت اشاره به قدرت ایجاد فکر و اندیشهای نو دارد و نوآوری به معنای کاربردی کردن آن افکار نو و تازه است.
متاسفانه در نظام تعلیم و تربیت ما )خانواده، مدرسه و دانشگاه) نه تنها تلاش هدف دار برای کشف، رشد و تعالی خلاقها و خلاقیت صورت نمیپذیرد بلکه به علت عدم آگاهی و عدم برخورداری از روشهاینوین آموزش و تربیت، خلاقیت کشته میشود و کسی هم دادش درنمیآید!
با این توضیح مختصر باید یادآور شد که جهت اجرایی کردن نوآوری و دستیابی به شکوفایی، شایسته و بایسته است تا در اقدامی برنامهریزی شده و با عزمی ملی تصمیم بگیریم تا خلاقیت و خلاقها را به راستی دریابیم و بدانیم که اگر بخواهیم کارنامه درخشانی را در پایان سال ارائه دهیم باید به خلاقیت بپردازیم؛ زیرا نوآوری و شکوفایی بدون خلاقیت هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
پیشروها، برندهاند…
سرعت تغییرات و محدودیت منابع در جهان به نحوی است که آدمی به ناچار نیازمند کشف راههای نو و روشهای جدید در زمینههای مختلف است؛ حقیقت این است که باید کوشش قابل ملاحظهای صورت پذیرد تا تصویر وسیع، پربار و دقیقتری از آینده داشته باشیم. داشتن تصویر مناسب از آینده و موضوعاتی که در آن اتفاق خواهد افتاد ما را در مواجهه با مشکلات و نیازمندیهای مقابله با آن ها، آماده نگاه میدارد. به این ترتیب که اگر تصویر یک جامعه از آینده بیش از حد کوچک،کم مایه و احتمالا نادرست باشد، نظام آمادگی در برابر تغییر را ناکارآمد میکند و به همین دلیل است که میتوان برآورد صحیح و مناسب از آینده را جزء مهمترین پارامترهای مدیریتی جامعه به حساب آورد.
لازمه برآورد صحیح از آینده و پیشبینی راهکارهای مناسب و تاثیرگذار در مسئله و موضوع و در نتیجه ایستادگی و پاسخگویی به موقع در مواجهه با مشکلات و نیازمندیها،این است که هم بیشتر بدانیم و هم بتوانیم پیشتر به داناییها و تواناییها دست یابیم و با نوآوری، شکوفایی در استعدادها، توفیقات شگرف در عرصههای گوناگون را نصیب خود گردانیم.
سرآمدها، تیزهوشان و نخبگان در جامعه ما میتوانند از عوامل بسیار تاثیرگذار باشند ولی وقت آن رسیده است که به خلاقیت به عنوان عاملی بسیار کارساز، جهت دستیابی به نوآوری و شکوفایی در همه عرصهها، توجه شود.
نوآوری محصول تصوری نو و بهرهگیری از قوه ابتکار است که به بهرهبرداری در حد بالا از امکانات موجود منتهی میشود. پیشنهاد این است:
- در بلند مدت به موضوع خلاقیت و تربیت روحیه خلاقانه در نظام تعلیم و تربیت توجه اساسی شود.
- در کوتاه مدت با زمینهسازیهای مناسب به خلاقیت که در پستوی اندیشهها و تصمیمگیری مدیران زندانی شده است، ارزشگذاری در خورشأن داده شود.
- سازمانها و نهادها با استقرار نظام پیشنهادها و گردش آزادانه نظرات و حذف موانع، زمینه خلاقیت، نوآوری و شکوفایی را فراهم آورند.
- همزمان با تاسیس سازمانهای حامی تیزهوشان و نخبگان، به تاسیس انجمنهای طرفدار خلاقیت و نوآوری همت گماشته شود؛ چه اینکه به شهادت تاریخ، غالب اختراعات و نوآوریها در طول زندگی بشری و قرون اخیر، از آن خلاقها بوده است.
b
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع:همشهری آنلاین
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.