ورود / ثبت نام
0

سبد خرید شما خالی است.

مشاهده سبد خرید
0
0

هوش آزمای استنفورد – بینه

1265 بازدید

در سال ۱۹۰۴ به فردی به نام بینه مأموریت داده شد تا اولین آزمون هوشی را برای تفکیک کودکان عقب مانده ی ذهنی با کودکان عادی در کشور فرانسه ساختار سازی کند؛ وی با تلاش های شبانه روزی و همکاری فعالانه فردی به نام تئودور سیمون توانست در سال ۱۹۰۵ اولین آزمون هوشی را تحت عنوان آزمون هوشی بینه- سیمون به چاپ برساند و نام خود را به عنوان اولین سازنده ی آزمون هوش در تاریخ اندازه گیری هوش ثبت کند.

هدف از اولین مقیاس هوش بینه تشخیص افراد عقب مانده از عادی بود. بدلیل انتقادات سازنده ای که به نسخه اول وارد شد، دومین نسخه در سال ۱۹۰۸ تدوین شد. پس از آن برای تکمیل تست؛ نسخه سوم، در سال ۱۹۱۱ با بازنگری عمیق به چاپ رسید. در سال ۱۹۸۶ با بازنگری عمیق تر و معیارهای واضح تری برای اجرا و نمره گذاری روایی سازه، مقیاس­های این نسخه از طریق روش تحلیل عامل مورد تأیید جهانی واقع شد.

نسخه پنجم در سال ۲۰۰۳ در دانشگاه استنفورد، فردی به نام روید انتقادات وارد به نسخه قبلی را مورد تجدیدنظر قرار داد و به نام تست استنفورد-بینه که شامل پنج عامل دانش، استدلال سیال، استدلال کمی، پردازش دیداری-فضایی و حافظه فعال که در دو حیطه کلامی و غیرکلامی، دامنه سنی ۲ تا ۹۰ سال را در بر می گیرد؛ مورد استفاده درمانگران قرار داد.

در کشور ما ایران یکبار در سال ۱۳۷۶ این مقیاس مورد هنجاریابی قرار گرفت و پس از آن در سال ۱۳۸۷ نسخه پنجم هنجاریابی شده و مورد استفاده آموزش و پرورش بعنوان سنجش استثنایی با تأکید بر سازه هوش مورد استفاده قرار گرفت.

با توجه به اهمیت شناسایی ناتوانی یادگیری در مقطع پیش دبستان می توان عنوان نمود که نیمرخ پراکنده به عنوان اصطلاحی که روید، سازنده نسخه پنجم مقیاس های هوشی استنفورد – بینه مطرح کرده است؛ نیمرخ پراکنده به عنوان سرنخی دقیق برای شناسایی کودکان با ناتوانی یادگیری مطرح می شود.

به طور کلی این تست از پنج عامل تشکیل شده است که در زیر هر یک از عوامل به اختصار توضیح داده می شود:

استدلال سیال

یکی از مهمترین عوامل سازنده ی هوشی می دانند و از آن به عنوان هوش ارثی یاد می کنند. این عامل به توانایی فرد در شناخت مشکلات و مسائل روزمره و زندگی و حل آنها به فرد کمک فراوانی می کند.

افرادی که در این عامل نمرات بالایی دارند از توانایی حل مسئله خوب برخوردارند، علت و معلول را خوب درک می کنند، روابط را بدرستی تشخیص می دهند. افراد با استدلال سیال خوب آموزش های منطقی را به خوبی می آموزند و می توانند وکلای خوبی در آینده باشند. رشته علوم تجربی را می توانند با موفقیت به اتمام برسانند و حتی می توانند در ساخت روبات نیز موفق باشند.

در صورتیکه حافظه فعال و استدلال سیال هر دو در فرد بالا باشد فرد می تواند در شطرنج موفقیت های زیادی کسب کند.

دانش

به مجموعه اطلاعات و واژگانی اطلاق می شود که از طریق آموزشگاه، محل کار، اجتماع یا محیط منزل به فرد انتقال می یابد. تمامی اطلاعات عمومی به نوعی در حیطه دانش قرار می گیرند. دانش به حافظه دراز مدت نیاز دارد و افرادی که در دانش نمره­ی بالایی کسب می­کنند، افرادی با حافظه دراز مدت خوب به شمار می آیند. دانش در حیطه پیشرفت تحصیلی یا اکتساب مواد آموزشی مطرح شده است. نمرات بالا در دانش کلامی را می توان در مشاغلی همچون دبیری، استادی، بازاریابی موفق دانست.

استدلال کمی

(ریاضیات) محاسبات مرتبط با چهار عمل اصلی و بعد از آن محاسبات پیچیده ریاضی می باشد. استدلال کمی با فرایند استدلال نیز مرتبط است و آزمودنی باید پس از شناسایی روابط خاص در بین عناصر سازنده یک مسأله از اصول مرتبط با چهار عمل اصلی بهره مند شده و بتواند در حداقل زمان پاسخ مناسبی را برای حل مسائل ریاضی عنوان کند. برخی از سوال ها در این حیطه، تلفیقی از هندسه و پردازش دیداری-فضایی است و فرد با تجسم اشکال هندسی در ذهن خود محاسباتی را انجام می دهد تا به پاسخ سوال دست یابد.

نمرات بالا در این عامل مرتبط با سرعت عمل و عکس العمل فرد در کارهای روزمره می باشد. افرادی که نمره بالایی در این مقیاس می آورند، افرادی هستند که منظم بوده و همواره برنامه ریزی صحیحی برای رسیدن به مقصد خود دارند و همواره زمان رسیدن به مقصد را محاسبه کرده و از این رو افرادی دقیق بوده و رأس ساعت مقرر به مکان های مورد نظر خود می رسند.

فوتبالیست هایی که در خط حمله بازی می کنند می بایست نمره ی بالایی در این عامل داشته باشند. همچنین یک مدیر می بایست استدلال کمی خوبی(علاوه بر استدلال سیال بالا) داشته باشد تا بتواند همه ی ابعاد کار خود را محاسبه کند.

نمرات بالا همچنین می توانند در رشته ریاضی فیزیک برای انتخاب رشته شرکت کنند.

 

پردازش دیداری – فضایی

در مواقعی که آزمودنی توانایی مشاهده الگوها را در راستای جهت گیری فضایی و کشف روابط نشان می دهد «پردازش دیداری – فضایی» عنوان می شود. در این حیطه باید به هماهنگی رفتارهای حسی – حرکتی با توانایی بینایی توجه کرد. بررسی جهت یابی و موقعیت یابی یک شخص در استفاده از مسیرهای جغرافیایی و محورهای شمالی، جنوبی، شرقی، غربی از جمله شاخص هایی است که برای پردازش هوش دیداری- فضایی عنوان می شود. این هوش به تجسم سازی یک شکل و سپس تفکیک آن شکل به عنوان گشتالت به عناصر سازنده اجزای تشکیل دهنده اشاره دارد. افرادی که نمره ی بالایی در این مقیاس دریافت می کنند، افرادی هستند که می توانند در هنر، گرافیک، معماری، نقشه کشی، کامپیوتر افراد موفقی باشند. در کل درمشاغلی که نیاز به تجسم قوی دارد، می توانند موفقیت های زیادی کسب کنند.

حافظه فعال

عنصر اساسی در یادگیری آموشگاهی شناخته می شود. حافظه فعال در فهم خواندن، اکتساب معانی واژگان نیز مؤثر است و برخی اوقات در حل مسائل هندسی تأثیر می گذارد.

حافظه فعال موتور جستجوی ذهن می باشد و مسئول حفظ اطلاعات آنی، دستکاری و استفاده از آن در تفکر است.

در مواقعی که هوشبهر به دست آمده در حافظه فعال، از دیگر عوامل پایین تر باشد می توان به شناسایی ناتوانی یادگیری حساس بود.

به طور کلی می توان این پنج عامل را در جدول زیر به اختصار نشان داد:

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://www.aftabkids.ir/?p=77
اشتراک گذاری:
مدیر سایت
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد هوش آزمای استنفورد – بینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.